Tuesday 24 April 2012

Cara Menjaga Keselamatan di Jalan Raya

Keselama tan di jala raya amat dititikberatkan.Ini kerana banyak kemalangan yang berlaku akibat kecuaian kita sendiri.Apabila tiba hari perayaan, isu utama yang sering dibincangakn adalah tentang kemalangan jalan raya.Keadaan ini membuktikan bahawa keselama tan jalan raya tidak dipandang serius oleh pengguna.
    Terdapat pelbagai cara menjaga keselama tan di jalan raya . Antaranya adalah berjalan mengikut laluan pejalan kaki.Pajaln kaki hendaklah menggunakan laluan pejalan kaki yang disediakan untuk mengelakkan perkara yang tidak diingini daripada berlaku.
    Selain itu, penunggang motosikal haruslah memakai topi keledar yang bersesuaian. Mengikat tali topi keladar dengan betul dan kemas dapat mengelakkan topi keledar tercabut apabila berlaku kemalangan.
    Penunggang motosikal juga mestilah memkai jaket pantul cahaya jika menunggang motosikal pada waktu malam. Jaket pantul cahaya juga boleh dipakai jika menunggang basikal pada waktu malam. Jaket ini akan memantulkan cahaya daripada cahaya kenderaan lain. Cahaya yang dipantul akan dilihat oleh pengguna jalan raya dengan jelas.
    Kita juga perlulah berjalan mengikut arah yang bertentangan dengan arah kenderaan. Ini dapat mengelakkan daripada dilanggar kenderaan dari belakang secara mengejut.
    Budak-budak yang lebih muda daripada kita patutlah dipimpin tangannya ketika hendak melintas jalan. Dengan cara ini, kita dapat elakkan daripada kemalangan berlaku. Menggunakan jejantas ketika hendak melintas juga adalah antara cara menjaga keselama tan di jalan raya.
    Kesimpulannya, kita hendaklah sentiasa menjaga keselama tan di jalan raya. Dengan cara menjaga keselama tan di jalan raya, kite boleh mengelakkan daripada berlakunya kemalangan di jalan raya. Kita juga tidak akan kehilangan orang yang tersayang.


pengarang:Naddyrah
by:Nurul Nadiah 

23 comments:

  1. thanks so much .....it really helps!

    ReplyDelete
  2. from me I only got only a little for my homework use your Tq again
    you do such a great one

    ReplyDelete
  3. Good essay to do my homework tq

    ReplyDelete
  4. Good essay to do my homework tq

    ReplyDelete
  5. It really help me in my school and tuition homework.
    THANKS A LOT!
    BYE.

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. I Like It...Thank you very much.

    ReplyDelete
  8. Cara-cara menjaga semasa melintas Jalan Raya

    ReplyDelete